Voorzorgsmaatregelen bij hitte en ozon

Wanneer we kunnen genieten van warme, zonnige zomerdagen zijn een hittegolf en/of ozonpieken geen uitzondering. Niet enkel bij jonge kinderen en oudere personen kunnen hierdoor gezondheidsrisico’s ontstaan, maar ook door ziekte verzwakte personen en sporters moeten hiervoor extra aandacht hebben.

Deze algemene tips kunnen de gevolgen beperken:
- Bescherm je tegen de zon (hoed of pet, zonnebril, zonnecrème), pas je kleding aan en drink 1,5 tot 2 liter per dag in rust (water, afgekoelde bouillon,…). Vermijd gesuikerde, alcoholische en cafeïnehoudende dranken.
- Beperk lichamelijke inspanningen of rust geregeld. Als je zware inspanningen moet verrichten, doe dit dan bij voorkeur ’s morgensvroeg of ‘s avonds na 20.00 uur.
- Blijf binnen en houd de zon en warmte buiten, in de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht. Verlucht ‘s nachts wanneer de temperatuur gedaald is.
- Zoek de schaduw of koele plekken op.
- Laat nooit een persoon of een dier achter in een geparkeerde wagen.

Specifiek voor baby’s, peuters en kleuters
- < 6 maanden --> leg je vaker aan, op vraag van de baby, of geef je meer flesvoeding op het moment van de voeding. Moeders die borstvoeding geven moeten ook extra drinken.
- > 6 maanden --> meer en vaker drinken dan gewoonlijk (plat water, vers ongezoet (verdund) fruitsap, lichte kruidenthee, afgekoelde bouillon,…) en geef hen drinken vóór ze dorst hebben. Te koude dranken kunnen buikkrampen geven.
- Zoek de koelte op en/of koel het kind regelmatig af (douche, bad, zwembad, besprenkelen met water …) en verbied hen om te lang in de zon te spelen. Vermijd alleszins de middag en vroege namiddagzon omwille van het risico van verbranding van de huid.
- Verlucht de slaapkamer en houd ze fris, maar stel de kinderen niet bloot aan tocht. Een ventilator doet de warme lucht circuleren, maar geeft weinig of geen afkoeling.
- Pas de kleding aan: lichte kleding (katoen), licht van kleur, hoed of petje tegen de zon, gebruik een zonnecrème (minstens factor 30), zonnebril en een zonnescherm/ parasol. Stel baby’s jonger dan 1 jaar niet rechtstreeks bloot aan de zon. Laat ook bij de oudere kinderen een T-shirt aan.
- Geef licht verteerbare voeding, als je een zware maaltijd moet verteren zal je lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel steeds koel (1-5 °C) om bederving tegen te gaan.
- Verleg inspannende activiteiten naar koelere dagen of naar koelere perioden van de dag. 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er ook minder ozon in de lucht.

Sporters: opgelet voor ozon
- Pas je trainingsschema aan wanneer er verhoogde ozonconcentraties zijn, wanneer u toch wil sporten, doet u dat best in de vroege ochtend of laat op de avond als de ergste ozonpieken voorbij zijn.
- De gemeten concentraties aan ozon zijn in een groene of bosrijke omgeving vaak hoger dan in de stad. Daar sporten biedt geen oplossing tegen ozonvervuiling.

Hou regelmatig contact met oudere familieleden, buren en kennissen, vooral alleenstaande zieken en ouderen.

Neem contact op met de huisarts als jij of iemand uit je omgeving zich onwel voelt.

Meer info? OCMW Mortsel, tel. 03 443 94 00.

Uitgelicht