In de loop van 2024 zal lokaal bestuur Mortsel starten met het verzenden van poststukken via de MAGDA Documentendienst. Dat is een digitale dienst voor het veilig versturen van documenten naar burgers, bedrijven en organisaties.
Digitaal wanneer het kan, op papier als het moet
De verzending gebeurt zoveel mogelijk digitaal naar de eboxen van burgers of ondernemingen. Als een digitale verzending niet lukt - bijvoorbeeld omdat een burger geen toelating heeft gegeven om brieven te ontvangen via zijn eBox - wordt de brief afgedrukt en met de klassieke post opgestuurd. Alles verloopt veilig, betrouwbaar en in orde met de privacywet.
Geef je toestemming voor digitale overheidscommunicatie
Burgers moeten expliciet toestemming geven om brieven via hun eBox toegestuurd te krijgen. Van zodra die toestemming gegeven is, zullen Mortsel en alle andere aangesloten overheidsdiensten hun communicatie digitaal naar jouw persoonlijke eBox versturen. Je ontvangt ze in principe niet meer op papier. De gevolgen van deze elektronische berichten zijn dezelfde als wanneer je ze op papier zou ontvangen. We schrijven ‘in principe’ omdat de aangesloten overheidsdiensten zelf kunnen beslissen om al dan niet tijdelijk aanvullend papieren stukken te versturen.
Regel alles via Mijn Burgerprofiel
Je kan je eBox activeren via Mijn Burgerprofiel. Dat is een initiatief van de Vlaamse overheid dat je een persoonlijk overzicht van al je overheidszaken wil geven. Mijn Burgerprofiel is makkelijk bereikbaar via de knop 'Aanmelden' in de balk bovenaan onze website of rechtstreeks via https://www.burgerprofiel.be. Ook via de Mortsel app (Apple App Store | Google Play Store) heb je steeds je eBox-berichten bij de hand.
Toestemming intrekken
Toch liever alles opnieuw op papier? Dan kan je ervoor kiezen om je eBox toestemming opnieuw in te trekken.