Wanneer je duidelijk ontevreden bent over een antwoord of beslissing, of klaagt over een prestatie die al dan niet werd uitgevoerd, spreken we van een klacht. Ook wanneer je al verschillende meldingen hebt ingediend, maar je niet tot een oplossing komt met onze stadsdiensten, spreken we van een klacht. Afhankelijk van het type klacht, kan je terecht bij onze klachtenbehandelaars of een andere instantie.
Je hebt een brief ontvangen van IGEAN aangaande een GAS-boete. Afhankelijk van het soort inbreuk kan de procedure verschillen.
GAS 1,2 en 3
Deze GAS-boetes kunnen worden opgelegd bij
- overtredingen tegen de openbare rust, gezondheid en veiligheid;
- inbreuken rond het niet leggen van de parkeerschijf
- en wanneer je openbare overlast hebt veroorzaakt.
Schriftelijk verweer
Je hebt 15 dagen de tijd na datum van kennisgeving van de brief om éénmalig aangetekend schriftelijk verweer in te dienen. Zorg er dus voor dat je alle documenten bijvoegt die noodzakelijk zijn om je verweer te staven. Dit kan op twee manieren:
- door dit online formulier in te vullen
- door het formulier dat bij de opstartbrief werd bijgevoegd met een aangetekende zending terug te sturen naar IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem.
Vermeld steeds het systeemnummer op jouw verweerschrift.
Mondeling verweer
Enkel wanneer het boetebedrag hoger is dan 70 euro, heb je ook nog de mogelijkheid om een mondeling verweer aan te vragen. Wil je zo’n mondeling verweer aanvragen, stuur je een mail naar gas@igean.be, ook hier met duidelijke vermelding van het systeemnummer. De sanctionerend ambtenaar zal je nadien de datum en uur meedelen waarop dit mondeling verweer zal doorgaan. De procedure gebeurt steeds in de Nederlandse taal en vindt plaats op de burelen van IGEAN.(Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem).
GAS 4
Deze GAS-boetes kunnen worden opgelegd bij
- inbreuken op stilstaan en parkeren
- en inbreuken tegen het verkeersbord C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Schriftelijk verweer
Je hebt 30 dagen de tijd na datum van kennisgeving van de brief om éénmalig schriftelijk verweer in te dienen bij IGEAN. Zorg er dus voor dat je alle documenten bijvoegt die noodzakelijk zijn om jouw verweer te staven. Dit kan op twee manieren:
- door dit online formulier in te vullen
- door het formulier dat bij de opstartbrief werd bijgevoegd terug te sturen naar IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem.
Vermeld steeds het systeemnummer op jouw verweerschrift.
Mondeling verweer
Enkel wanneer het boetebedrag 116 euro bedraagt, heb je ook nog de mogelijkheid om een mondeling verweer aan te vragen. Wil je zo’n mondeling verweer aanvragen, stuur je een mail naar gas@igean.be, ook hier met duidelijke vermelding van het systeemnummer. De sanctionerend ambtenaar zal je nadien de datum en uur meedelen waarop dit mondeling verweer zal doorgaan. De procedure gebeurt steeds in de Nederlandse taal en vindt plaats op de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem).
Heb je een parkeerretributie of parkeerboete ontvangen en ben je het daar niet mee eens? Dan heb je de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. Stad Mortsel is in geen enkel geval bevoegd om tussen te komen of een bezwaar te behandelen. Die procedure verloopt volledig extern. Daarom helpen we jou hieronder graag op weg.
Wat in de volksmond een 'parkeerboete' genoemd wordt, kan twee zaken betekenen.
Inbreuk op stilstaan en parkeren
Je hebt een brief ontvangen van IGEAN aangaande een GAS-boete. Dat betekent dat je vermoedelijk overeenkomstig de wegcode een inbreuk hebt gepleegd op het 'stilstaan en parkeren'. Je kan bezwaar indienen bij IGEAN.
Parkeerretributie
Je hebt een parkeerretributie ontvangen van Streeteo. Wellicht heb je de spelregels niet gevolgd in een betaalzone of in een blauwe zone op het grondgebied, waar je een blauwe schijf, een bewonerskaart of een speciale parkeerkaart moet gebruiken om in regel te zijn. Je kan bezwaar indienen bij Streeteo.
De Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur en de vijf provinciegouverneurs staan als toezichthoudende overheid in voor het algemeen bestuurlijk toezicht op lokale en provinciale besturen.
Zij kunnen beslissingen van deze besturen vernietigen als die het recht of het algemeen belang schenden.
Lokale en provinciale besturen zijn verplicht een groot aantal van hun beslissingen te publiceren op hun website of andere webtoepassing. Op deze manier kan je die beslissingen eenvoudig kennen, raadplegen en eventueel klacht indienen.
De politie streeft als overheidsdienst naar een kwaliteitsvolle dienstverlening. Voel je je als burger of onderneming onheus behandeld door onze diensten? Dan kan je ons dat laten weten. Politiezone MINOS stelt alles in het werk om haar opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren. Met het oog op continue verbetering staat ze open voor klachten van burgers over een interventie of een contact met haar diensten.
Heb je een klacht over iets anders? Dan is onze klachtenprocedure van toepassing en kan je een klacht indienen bij ons team klachtenbehandeling. De makkelijkste manier om een klacht in te dienen is via het klachtenformulier. Als dat niet lukt, kan je altijd een brief schrijven gericht aan team klachtenbehandeling, Stadsplein 1, 2640 Mortsel, of bellen naar het Stadsonthaal op het nummer 03 444 17 17. Daar kunnen ze voor jou een afspraak maken met een klachtenverantwoordelijke.
Een klacht is niet hetzelfde als een melding. Wanneer je enkel een tekortkoming wilt signaleren die die je graag zo snel mogelijk opgelost wil zien, zoals bv. een put in de rijbaan, een verstopte rioolkolk, zwerfvuil, enz.. gebruik je beter ons meldingenformulier.