Heraanleg fietsostrade F1 in de Groenstraat in Mortsel

Gepubliceerd op di 7 mei 2024 om 08.00 uur
In Mortsel verdwijnen hiermee de laatste kasseien van de F1.

De provincie Antwerpen verbetert samen met de stad Mortsel en de gemeente Hove de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel. Het traject is volledig befietsbaar en bewegwijzerd

De brug in de Groenstraat krijgt asfalt en de straat wordt een fietsstraat, kortom: vlotter, veiliger en comfortabeler voor alle fietsers. De provincie Antwerpen co├Ârdineert het project als onderdeel van de optimalisatie van de volledige F1. Mortsel en Hove zorgden voor de aanstelling van de aannemer en de uitvoering van de werken die op 140 000 euro geraamd worden en waarvoor de lokale besturen een Fietsfondssubsidie voor de gehele kost aanvragen.

Optimalisatie F1 Antwerpen-Brussel

De F1 is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. De eerste schakels dateren van ruim 20 jaar geleden, gebouwd als demonstratieroute volgens de richtlijnen van toen. Door het groeiend fietsgebruik en gewijzigde richtlijnen is een optimalisatie nodig. Het kan gaan over een verbreding van het fietspad of het veiliger maken van kruispunten.

De heraanleg van de Groenstraat in Mortsel is een ingreep die kadert in de volledige optimalisatie van de F1. Verder plant de provincie Antwerpen een project in de Jordaenslei in Mortsel, samen met het kruispunt Molenstraat en C. Koningslaan. Ook de Kasteelstraat in Hove staat op de planning. Op langere termijn werkt de provincie Antwerpen samen met de gemeente Duffel en de stad Mechelen nog aan enkele knelpunten.  

Omleidingen vanaf 13 mei

Op de plaats waar er gewerkt wordt, is een doorgang niet meer mogelijk. Daarom wordt het kruispunt Groenstraat-Hoverheide, de brug en het kruispunt Groenstraat-Jordaenslei afgesloten tijdens de werken.

Fietsers

Vanaf 13 mei volg je als fietser een omleiding van 400 meter, wat overeenkomt met ongeveer een minuutje en half extra fietsen.

  • Fiets je vanuit Hove/Mechelen, neem dan Hoverheide naar de Mechelsesteenweg. Via de Mortselveldenlaan kom je terug op de F1.
  • Vanuit Mortsel/Antwerpen volg je de omleiding via de Sint-Benedictus-, Wouw- en Leliestraat. Via de Kapel- en Edegemsestraat kom je weer op de F1.

Affiches en bewegwijzering geven de omleiding aan. De affiches hangen aan beide uiteinden van de omleiding. Ook bij verschillende aantakkingen van de omleiding vind je de affiches met de route van de omleiding.

Omleidingsplan voor fietsers.pdf1,3 Mb(pdf)

Autoverkeer

Ook het autoverkeer volgt een omleiding.

  • Autoverkeer van de Mechelsesteenweg richting Mortsel-centrum wordt omgeleid via de Molenstraat.
  • Verkeer dat via de Wouwstraat komt, volgt een omleiding via de Kretenburgstraat, Van Dijckstraat en Mortsel-dorp.

Omleidingsplan voor autoverkeer.pdf1,7 Mb(pdf)

De Lijn

Buslijnen 51-52-53 komende van Mortsel zullen via de Mechelsesteenweg naar de Edegemsestraat (Hove) en de Kapelstraat rijden. Ook omgekeerd volgen ze deze route.

De volgende haltes zullen niet bediend worden:

  • Sint-Jozefkliniek;
  • Rubensstraat;
  • Boechoutselei;
  • Wouwstraat;
  • Lambrechtslei.

Er komt een bijkomende tijdelijke halte op de hoek van de Kapelstraat en de Leliestraat. De halte Hove Kerk zal ook bediend worden.

Timing

Het einde van de werken kan sterk afhangen van de weersomstandigheden, maar ze duren normaal tot half juli. De werken duren dus normaal 8 werkweken, tot aan het bouwverlof. Toch kunnen we er nu nog geen exacte einddatum op kleven. Het einde van de werken hangt namelijk sterk af van de weersomstandigheden.

Alvast onze excuses voor de eventuele hinder. Mocht je vragen hebben over de werken, altijd welkom.

Fietsfonds

Een gemeente of stad kan beroep doen op het Fietsfonds. Dit is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Voor deze projecten prefinanciert de provincie Antwerpen het bedrag voor de gemeenten en steden en vordert daarna het Vlaams aandeel van 50% terug van de Vlaamse overheid.