Elektronische identiteitskaart (eID)

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • je identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Bij de aanvraag van uw eID krijgt u een brief met een PIN-code en een PUK-code.

  • je hebt je PIN-code nodig elke keer je de eID wilt gebruiken
  • je hebt je PUK-code nodig om je PIN-code de eerste keer in te stellen of als je jouw PIN-code niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om je identiteitskaart altijd bij jou te hebben.

Kosten

De kostprijs van een eID bedraagt 18,70 euro.

  • 100,00 euro voor spoedprocedure: wanneer besteld voor 15.00u, is de kaart beschikbaar na 14.00u 2 werkdagen later
  • 188,30 euro voor extreme spoedprocedure: wanneer besteld voor 15.00u, is de kaart beschikbaar na 14.00u de dag na aanvraag

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst onthaal.

Aanpak

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst burgerzaken aan te vragen. Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:

  • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam of geslacht verandert
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal

Voor het aanvragen van een E-ID, moet je eerst een afspraak maken bij de dienst burgerzaken. Je gaat vervolgens op het moment van je afspraak met je oproepingskaart, een recente pasfoto en je huidige identiteitskaart naar de onthaalbalie. Daar word je doorverwezen naar het juiste loket.

Drie tot vier weken later, krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt. Om deze op te halen moet je geen afspraak meer maken, je loopt gewoon langs tijdens de openingsuren van de onthaalbalie. Om de ‘elektronische handtekening’ te kunnen gebruiken, ontvangt je in de brief ook een PIN-code en een PUK-code. Neem deze brief met de codes mee naar het onthaal als je jouw eID afhaalt. Je PIN-code kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).

Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je drie weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.

Meenemen

  • je oproepingskaart
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude identiteitskaart
  • de brief die je thuis kreeg waarop ook je PIN-en PUK-code vermeld staat

Uitgelicht

Stadsonthaal

Stadsplein 2

2640 Mortsel

03 444 17 17

Voor dit product moet je een afspraak maken


Opgelet !
Het maken van afspraken via bovenstaande link is enkel van toepassing op een aantal producten en diensten van de dienst burgerzaken. Voor afspraken aangaande alle andere aangelegenheden kan je steeds terecht bij het stadsonthaal via het telefoonnummer 03 444 17 17 of e-mail onthaal@mortsel.be.